mandag 10. mai 2021

Pavlova med eggekrem og jordbær!

Jeg tror alle liker pavlova! Den ser fristende ut, kan fylles på utrolig mange måter, er en kombinasjon av søtt og friskt, og er bare veldig god=) 

Hos oss er den fast innslag på kakebordet, omtrent hver gang noe skal feires


Til denne kaken benyttet jeg oppskriften fra Det søte liv 


Noen sliter med å få til en god og luftig marengs. 
Mitt beste tips er: bruk en metallbolle eller en glassbolle, ikke plast. 
Bruker du plast vil du slite med å få marengsen stiv.

En god, hjemmelaget eggekrem eller vaniljekrem, smaker sååå mye bedre enn de du kjøper ferdig. Og det er enklere å lage enn mange kanskje tror. 

Men det er en ting som er helt avgjørende, pass på den hele tiden!

Den skal piskes mens den varmes opp til kokepunktet, men den må ikke koke, ta den av plata rett før den koker. For dersom den koker, vil den skille seg, og du vil ikke ha en skilt krem.


Når marengsbunnen er helt avkjølt, kan den pyntes. Selv liker jeg å pynte den rett før den skal serveres, så den er sprø og fin. Denne gangen pisket jeg krem av 3 dl kremfløte og smurte utover, så la jeg på eggekrem over.


Lite smaker bedre og mer sommerlig enn masse søte jordbær.
Så litt raspet sjokolade over, og så er kaken klar=)



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar